Po przeprowadzeniu badań w Ośrodku Kuratorskim nr 1 w
Goleniowie oraz po analizie wyników można stwierdzić, że Ośrodek ten
funkcjonuje bardzo dobrze. Badaniu były poddane wychowawcze aspekty kurateli
sądowej, a mianowicie: cele jaki stawiają sobie kuratorzy w swojej pracy; metody i techniki jakimi się posługują; zasady, którymi się kierują; relacje jakie
łączą kuratorów podopiecznymi ;
współpracę kuratorów ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym
podopiecznych, a także efekty i skuteczność ich pracy. Respondentami byli podopieczni Ośrodka oraz
kuratorzy tam pracujący lub z nim współpracujący- więc można było wyodrębnić dwa punkty widzenia . Choć w tym
przypadku były one dość do siebie podobne.
W przypadku kwestii bardziej formalnych typu celów pracy
kuratorów, metod, form oraz zasad pracy w Ośrodku to odpowiedzi kuratorów i
podopiecznych trochę się różniły co może wynikać z nieznajomości tej właśnie
strony pracy kuratorów przez
podopiecznych. Uważam jednak, że nie są to najważniejsze z aspektów kurateli
sądowej. Myślę, że istotniejsze w kontekście wychowania czy też resocjalizacji
są relacje jakie łączą opiekunów z podopiecznymi. W przypadku Ośrodka
Kuratorskiego nr 1 w Goleniowie relację są bardzo dobre. Z wyników badań wynika, że są one oparte na
zaufaniu, szacunku oraz zrozumieniu- takich odpowiedzi udzielili zarówno
kuratorzy ja i podopieczni. Uczestnicy ośrodka czują się tam dobrze, wiedzą, że
mogą ufać kuratorom, podzielić się z nimi swoimi problemami, powierzyć
tajemnice. Dla jednej oraz drugiej grupy respondentów relacje odgrywają bardzo
ważną rolę, wiedzą, że poprawne relacje są
istotne w procesie resocjalizacji
To właśnie dzięki dobrym relacjom kuratorzy mogą osiągnąć sukces
wychowawczy, natomiast podopieczni będą chcieli zmienić swoje postępowanie,
poprawić relację także we własnym domu. Dzięki temu, że relacje te są poprawne
chłopcy uczą się również tego jak powinny one wyglądać, jak budować poprawne
relacje tak, żeby prowadzić normalne życie.
W dalszej części badań poruszyłam jeszcze aspekty efektów
pracy kuratorów oraz propozycje usprawnień tej pracy. Jeżeli chodzi o efekty
pracy kuratorów są dość znaczące. Najważniejsze, że widzą je nie tylko kuratorzy, a także uczestnicy
Ośrodka. Widzą oni poprawę swojego zachowania, to, że są grzeczniejsi, mają
lepsze oceny oraz lepszy kontakt z rodziną. Mają świadomość, że kuratorzy są po
to, aby pomagać im się zmienić, pomóc poprawić ich sytuację. W przypadku
sposobów zwiększenia skuteczności pracy kuratora kuratorzy najczęściej podawali
odpowiedzi, że ich praca byłaby skuteczniejsza, gdyby ograniczona została
strona formalna ich pracy- woleliby oni poświęcić czas w którym zajmują się
formalnościami na bezpośredni kontakt z podopiecznymi. Uczestnicy Ośrodka
uważają, że można poprawić efektywność poprzez ograniczenie czasu pobytu w
Ośrodku – dzięki czemu nie byliby pobytem tam zmęczeni i znużeni, a wręcz
mogliby bardziej zaangażować się w współpracę z kuratorami. Zdaniem
podopiecznych skuteczność można byłoby również zwiększyć dzięki większej ilości
„luźnych” rozmów , dotyczących rodziny, ich problemów, życia osobistego.
Podsumowując wyniki badań chciałam zauważyć, że mimo wielu
trudności Ośrodek Kuratorski nr 1 w Goleniowie funkcjonuje bardzo dobrze.
Kuratorzy tam pracujący dzięki swojemu zaangażowaniu, wiedzy i odpowiedniemu
doborowi metod i technik pracy z młodzieżą tam przebywającą radzą sobie
doskonale. Obie grupy badanych po pobycie w Ośrodku oczekują takich samych
efektów i na tym samym im zależy- a mianowicie na poprawie zachowania
podopiecznych i stworzeniu takich warunków, aby nigdy więcej nie powrócili oni
na drogę przestępczości. Wśród podopiecznych kuratorzy cieszą się szacunkiem i
zaufaniem, a także wiedzą, że zawsze mogą na nich liczyć u dzielić się z nimi
swoimi problemami i rozterkami. Uważam, że wszystkie badan przeze mnie aspekty
kurateli sądowej w niniejszym Ośrodku są realizowane na najwyższym poziomie.
Wróży to sukces w dalszej pracy kuratorów oraz możliwości rozwoju Ośrodka.
Pani Paulina Sawka, tytuł pracy magisterskiej "Kuratela sądowa jako środek wychowawczy". Uniwersytet Szczeciński 2014
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz